Week 5 vervolg - Reisverslag uit Fagernes, Noorwegen van Elly en Gerard - WaarBenJij.nu Week 5 vervolg - Reisverslag uit Fagernes, Noorwegen van Elly en Gerard - WaarBenJij.nu

Week 5 vervolg

Blijf op de hoogte en volg Elly en Gerard

13 Juli 2015 | Noorwegen, Fagernes

Zaterdag 11 juli
Het was gisteren een heerlijke dag mede dankzij het lekkere weer en de mooie omgeving.
Vandaag gingen we eerst naar Lom, mooi gelegen maar erg toeristisch dus druk.
We konden wel even ons verslag plaatsen bij de bibliotheek.
Lom heeft een mooie waterval, staafkerk en wandelpaden.
We hebben wat gewandeld in het dorp en bij de Esso water ingenomen.
Daarna reden we over weg RV 55, de Sognefjelsveien, een schitterende route.
We reden tussen besneeuwde bergen, sneeuwwallen, watervallen en mooie vergezichten.
Ergens op het hoogste punt 1400 meter vonden we een plekje waar we al twee keer eerder gestaan en overnacht hadden.
Er kwamen nog 4 campers bij staan, 2 uit Tjechie, 1 uit Duitsland en 1 uit Spanje, dus een gevarieerd gezelschap.
We staan aan een soort meer waar niets van te zien is door de sneeuw die hier metershoog ligt.
We weten dat het meer er is van voorgaande jaren toen er geen sneeuw op lag.
Het weer was fantastisch met veel zon en temperaturen die opliepen tot ca. 25 gr.
Morgen naar Kaupanger waar Ad en Anneke een paar dagen verblijven.
We gaan hen een bezoekje brengen, benieuwd hoe ze zullen reageren.

Zondag 12 juli
Een mooie route gereden en het weer viel mee, lang niet zo slecht als voorspeld.
We kwamen uiteindelijk tegen de middag in Sogndal, een leuk plaatsje maar niet op zondag.
Er was helemaal niets te beleven.
We zijn nog even naar camping Stedje gereden waar we jaren geleden gestaan hebben.
Helaas was de camping opgeheven!
Wij zijn toen maar doorgereden naar het vakantiepark in de buurt van Kaupanger naar Ad en Anneke.
Ze waren gelukkig thuis en erg blij en verrast om ons te zien.
Heel stiekem had Ad gehoopt dat wij bij hen langs zouden komen.
We hadden een hele gezellige middag met z'n vieren, lekker koffie gedronken en een wijntje.
Ook zij genoten van hun reis door Noorwegen en overwegen zelfs de aanschaf van een camper of caravan.
De tijd zal het leren.
Na afscheid van hen te hebben genomen vervolgden wij onze reis over de RV5 richting Skei en Forde.
Enkele kilometers voor Skei volgden wij het bordje met de aanduiding van een gletsjer, de Supphellebreen.
Na 5 km over een onverharde weg kwamen we op een soort parkeerplaats aan de voet van de gletsjer.
Een super plek!
Deze gletsjer is constant in beweging en er breken vaak grote brokstukken af zo groot als een huis.
Het gletsjerwater is hartstikke zuiver dus had Gerard enkele gieters gevuld voor onze watertank.
Zo kunnen we weer een tijdje vooruit.
Ook had hij de camper met gletsjerwater gewassen, kan hij weer netjes voor de dag komen.

Maandag 13 juli
Heerlijk geslapen en af en toe hoorden we wat ijs van de gletsjer afbreken.
Dat ging gepaard met veel gerommel.
We stuurden nog een sms naar Ad en Anneke met de tip een route te doen naar de Supphellebreen gletsjer.
Na een paar uur kregen we een berichtje dat ze daar inderdaad naar toe waren geweest.
Ook bezochten we nog het dorp Fjaerland dat bekend staat om de winkeltjes en stalletjes met tweedehands boeken.
Erg leuk om te zien en mooi gelegen aan een fjord.
Vandaar besloten we om via de E16 richting Vang te rijden.
Onderweg zagen we de historische koningsroute aangegeven staan.
Wij dus deze route gevolgd, erg mooi.
Uiteindelijk arriveerden we op camping Boflaten in Vang ons welbekend.
Hier stonden we al twee keer eerder.
Nu is dit onze eerste camping van deze reis, tot nu toe hebben we vrij gestaan.
In deze streek is het bijna onmogelijk om een vrije plek te vinden, vandaar de camping vandaag.
Op deze camping is internet maar erg langzaam, ik zal proberen een verslag te plaatsen.
We hebben gisteren vernomen dat onze verslagen niet doorgekomen zijn dus even wat getest.
Als het goed is moet het nu lukken, beter laat dan nooit.
Morgen gaan we naar Zweden en zakken langzaam af richting huis.