Week 3 vervolg - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Elly en Gerard - WaarBenJij.nu Week 3 vervolg - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Elly en Gerard - WaarBenJij.nu

Week 3 vervolg

Blijf op de hoogte en volg Elly en Gerard

03 Juli 2015 | Noorwegen, Andenes

Zaterdag 27 juni
Het was een berekoude nacht op de Noordkaap en het bleef erg mistig.
Toen we opstonden was de mist opgetrokken en kwam een waterig zonnetje door, maar het bleef erg koud.
Omdat er 's morgens nog niet veel bussen waren konden we rustig wat foto's maken van het uitzicht.
Ook in het bezoekerscentrum was het nog niet druk zodat we daar even onze mail konden ophalen.
Om half 11 besloten we om te vertrekken naar onze volgende bestemming.
De Noordkaap was een ervaring maar waarschijnlijk niet voor herhaling vatbaar.
Je moet geluk hebben met het weer en het is er erg druk en behoorlijk commercieel.
Onderweg zagen we veel fietsers die op weg waren naar de Noordkaap, petje af!
De route van vandaag was erg mooi, we zagen veel rendieren, watervallen en na elke bocht weer een mooi uitzicht.
De rotsen langs het fjord bestonden uit leisteen opgebouwd uit tientallen laagjes, heel apart om te zien.
We bereikten na ongeveer 300 km. de stad Alta, nadat we weer een opgebroken stuk weg van de E6 hadden gereden.
Even voorbij Alta lag de gletsjer, de Øksfjordjokelen.
Wij reden daar naar toe en vonden een plekje aan het fjord met mooi uitzicht om te overnachten.

Zondag 28 juni
We stonden op met regen dus besloten we om vandaag kilometers te maken.
Over de E6 reden we via Alta langs fjorden en bergen.
De bergen waren erg spits en nog allemaal bedekt met sneeuw, de temperatuur kwam niet hoger dan 12 graden.
Het was een hele mooie route.
Aan het eind van de middag waren we 80 km verwijderd van Karesuanda.
Omdat we wisten dat Joop en Nelly daar in de buurt waren hebben we ge-sms't met hen.
Wat bleek ze stonden op een camping in Karesuanda dus wij daar ook heen.
Op de camping gingen we gezellig in de campingkeuken zitten met z'n vieren en hebben lekker bijgepraat en geborreld tot een uurtje of 10.
Er was nog een stel uit Vlijmen op de camping en met hen hebben we ook nog even gekletst.
Vanwege de vele muggen hebben we helaas niet buiten kunnen zitten.
We hebben deze reis wel erg veel last van muggen gehad.

Maandag 29 juni
We stonden om half 9 op met een lekker zonnetje maar wat bleek, onze telefoon, die we in bed gebruiken om te kijken hoe laat is, stond ingesteld op Finse tijd.
Het was dus in werkelijkheid pas half 8, daar kwamen we pas achter toen we al hadden ontbeten!
Na afscheid te hebben genomen van Joop en Nellie vertrokken we om 9 uur (normale tijd) richting Kiruna en de Noorse grens.
Nel en Joop gingen verder naar het noorden.
Op verschillende stukken van de E45 werd aan de weg gewerkt zodat we soms maar 25 km per uur konden rijden over gravel en afgegraven asfalt.
In Kiruna bij een grote ICA winkel boodschappen gedaan want het is in Zweden net iets goedkoper dan in Noorwegen.
En weer waren er wegwerkzaamheden, nu aan de E10, de camper werd nu en dan flink door elkaar geschud en wij ook.
Daarna op weg naar de Noorse grens en ongeveer 50 km voor de grens kwam alles ons toch wel bekend voor.
We reden een rustplaats op in Tornetrask en kwamen erachter dat we hier 2 jaar geleden ook hebben gestaan. Wat toevallig!
Het is een erg mooi plekje aan een meer met barbecues, picknicktafels, wc etc.
Nog even lekker buiten koffiegedronken, het was mooi zonnig weer maar een beetje fris 18 gr.
Er kwamen nog 3 campers bij staan, dus hier bleven we overnachten.

Dinsdag 30 juni
Het was een stralende dag met heel veel zon en de temperatuur liep in de middag op tot 23 graden, heerlijk!
De route van Tornetrask tot voorbij de Noorse grens was schitterend.
Diverse malen zijn we gestopt om van het uitzicht te genieten en foto's te maken.
Uiteindelijk kwamen we op een camperplaats aan een fjord bij de Austerstraumenbru.
Ook hier waren we al eens eerder geweest, het is een heerlijk plekje aan het water.
Je kunt hier ook goed vissen, onze Duitse buurman had vorige week vanaf de kant een grote zalm aan de haak geslagen.
Het was heerlijk weer dus hebben we de hele middag buiten gezeten in de zon.
Ik heb ook nog even wat ondergoed gewassen en alles heeft lekker in de zon kunnen drogen.
Er kwamen meerdere campers in de loop van de dag en als het weer morgen goed is blijven we hier een dagje langer staan.

Woensdag 1 juli
We bleven nog een dagje hier op de camperplaats aan het begin van de route naar de Vesteralen en de Lofoten.
Vandaag was een rustdag, niet veel gedaan alleen een wandelingetje over de brug.
Het was een stuk minder warm dan gisteren, zo'n 16 a 17 graden.
Er kwamen veel Noorse en Duitse campers af en aan rijden, sommigen bleven anderen vertrokken weer.
Er werd ook veel gevist in het fjord, vanaf de kant en met bootjes.
Om te slapen is het hier ideaal, lekker rustig.
Morgen gaan we een route doen over de Vesteralen en bij mooi weer blijven we ergens wat langer staan.

Donderdag 2 juli
Ongeveer 40 km vanaf onze camperplaats hebben we water en wc geloosd in het plaatsje Siegerfjord, waarna we begonnen aan onze route over de Vesteralen.
De Vesteralen bestaan uit meerdere eilandjes, wij kozen voor de route over het eiland Andoya.
Eerst reden we over weg 82 naar het uiterste puntje met de vuurtoren, het plaatsje Andenes.
Vandaar kun je eventueel een walvissafari doen.
Onderweg zagen we de boot van de Hurtigroute, de postboot.
Deze postboot neemt ook passagiers mee en doet 35 havens aan van Bergen in het zuiden via de Noordkaap naar Kirkenes en terug.
Het was in Andenes erg druk met campers.
Wij hebben aan de voet van de vuurtoren een boterham gegeten en namen de kustweg terug, een schitterende route.
Onderweg begon het te regenen, helaas, zodat we niet veel konden zien van de omgeving, de bergen waren in nevel gehuld.
Om ca. 14.00 uur besloten we om te stoppen en te wachten tot morgen tot het weer opklaart.
We stonden op een mooie plek tussen bergen met uitzicht op zee.