Week 4 - Reisverslag uit Mo i Rana, Noorwegen van Elly en Gerard - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Mo i Rana, Noorwegen van Elly en Gerard - WaarBenJij.nu

Week 4

Blijf op de hoogte en volg Elly en Gerard

07 Juli 2015 | Noorwegen, Mo i Rana

Vrijdag 3 juli
Vannacht heerlijk geslapen met het getik van de regen op de camper.
Jammer genoeg regende het nog steeds toen we opstonden.
We besloten om de Lofoten links te laten liggen en door te rijden naar Lodingen.
Bij Lodingen namen we de boot naar Bognes, kosten ca. 70€.
Vanaf Bognes reden we via de E6 naar Sommarset.
Daar was een camperplaats bij een oude, niet meer in gebruik zijnde, veerhaven.
Er stonden al enkele campers waaronder een grote camper met Duits nummerbord die we in de buurt van Hamningberg al hadden ontmoet.
Het waren Nederlanders uit Coevorden met een camper uit Nordhorn, zij waren naar Petersburg, Rusland geweest.
Het weer was vandaag bar slecht, veel regen en mist en temperatuur van 13 graden!
Morgen weer een stukje verder zuidwaarts naar de poolcirkel.

Zaterdag 4 juli
Nog steeds regenachtig toen we opstonden maar in de loop van de ochtend brak de zon door.
We hadden allebei ons gezicht behoorlijk verbrand, is gebeurd tijdens onze bergwandeling door de sneeuw, vergeten te smeten!
We reden wederom een schitterende route met ontelbare watervallen.
Ongeveer 50 km voor het poolcirkel informatiecentrum begon op het dashboard het motorlampje te branden en verscheen de waarschuwing: laat motor controleren.
Wij dus snel gestopt en het Fiat boekje geraadpleegd, daarin stond dat het de brandstofinjectie was en je mocht doorrijden zonder de motor te belasten maar wel z.s.m. een garage opzoeken.
Gerard had ook nog gebeld met onze monteur in Nederland en die zei ongeveer hetzelfde en eventueel de motor resetten.
Na een half uur wachten, de motor gestart en het lampje was uit.
We zijn toen doorgereden naar het poolcirkel informatiecentrum en het lampje heeft niet meer gebrand.
We wachten wel af.
Op ons gemak hebben we wat rondgelopen en het herkenningsteken van de poolcirkel uiteraard op de foto gezet.
In de middag heerlijk in de zon gezeten, zonder muggen, met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen, het is hier prachtig!
En weer kwam het stel aangereden uit Coevorden, Cees en Yvonne, we hebben even met hen gekletst.
Zij zetten hun reiservaringen ook online op de site: viceversa.reislogger.nl, we zullen binnenkort eens kijken.
'S avonds liep het hier helemaal vol, er stonden zeker wel 30 campers.

Zondag 5 juli
Vannacht was de temperatuur gedaald tot bijna het vriespunt, maar toen we opstonden scheen de zon weer volop.
Het werd langzaam warmer en in de middag was het ongeveer 21 graden, alleen de wind was wat fris.
Toen we buiten zaten kwam onze Noorse buurman ons zeggen dat er een koningsadelaar overvloog.
De verrekijker erbij en inderdaad deze roofvogel was hoog in de lucht in gevecht met een meeuw.
Mooi om te zien, wat ook mooi is zijn de vele honderden steenmannetjes die hier opgestapeld zijn.
Er wordt beweerd dat het geluk brengt als je van stenen een poppetje stapelt, dus hebben wij dat ook gedaan, niet geschoten is altijd mis.
In de middag trokken we onze bergschoenen aan en hebben een flinke wandeling gedaan de berg op door de sneeuw.
Het landschap en het uitzicht waren adembenemend.
Ook kregen we nog een sms uit Nederland van Geery, onze monteur met de vraag hoe het was gesteld met het motorlampje.
Toch attent van hem om even te informeren.

Maandag 6 juli
Vandaag vertrokken van de poolcirkel met veel bewolking.
Onderweg begon te zon te schijnen en werd het aangenaam warm.
In Mosjoen hebben we water en wc ververst en gingen we verder zuidwaarts.
Het was weer een mooie route, in totaal 225 km gereden.
We hebben er wel de hele dag over gedaan met een aantal stops.
Uiteindelijk belandden we op een natuurcamping ca. 25 km van Trofors aan de Noorse wildernisweg.
Jammer genoeg begon het te regenen dus de pannenkoeken die op het menu stonden werden verzet naar morgen,
We wilden deze niet binnen bakken i.v.m. de baklucht.
Het motorlampje heeft niet meer gebrand, afkloppen!
Onze tv ontvangst is tot nu toe prima, Astra 1 tot aan de Noordkaap en vandaag ook weer Astra 3 (HD).
We staan hier aan een kolkende rivier, alleen en middenin de natuur, dus we denken uitstekend te kunnen slapen.
Als het weer morgen goed is zal ik wat wassen en drogen.