Week 2 Rovaniemi - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Elly en Gerard - WaarBenJij.nu Week 2 Rovaniemi - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Elly en Gerard - WaarBenJij.nu

Week 2 Rovaniemi

Blijf op de hoogte en volg Elly en Gerard

19 Juni 2015 | Finland, Rovaniemi

Maandag 15 juni
Gistermiddag nog een tochtje gemaakt en bij een natuurpark uitgestapt om te wandelen.
Trudy wilde echter niet het busje uit dus is Anton bij haar gebleven en wij gingen alleen een eindje wandelen.
Het was er schitterend, een eland hebben we niet gezien maar wel een hele mooie grote vos!.
Toen we terug waren was Trudy weer bijgedraaid en gingen we terug naar het huisje.
Het wordt steeds moeilijker met haar; je weet niet wat ze zegt of bedoelt, ze mummelt maar wat en soms lacht ze hard.
Ze wil ook niet douchen of andere kleren aan, dus een zware opgave voor Anton.
Het zal wel de laatste keer zijn dat hij hier met haar is.
'S avonds trakteerde Anton ons op een Nora pizza, dat is een soort gevulde opgerolde pizza, best lekker.
Maandagmorgen zijn we weer vertrokken, het afscheid viel Anton zwaar, hij had graag gezien dat wij nog langer zouden blijven.
In de middag hadden we een soort natuurcamping gevonden in de buurt van Nyhammar.
We hebben daar weer een vuurtje gestookt, we zijn intussen echte pyromanen geworden!
Het is hier prachtig, aan een meer met een stookplaats, sauna, bankjes, toiletten, en water dat je zelf d.m.v. een pomp omhoog moet pompen.
We blijven hier vannacht en morgen naar de langste hangbrug van Zweden!
Tot nu toe boffen we met het weer, alleen afgelopen nacht heeft het geonweerd en geregend, verder overdag alleen maar zon, de temperatuur varieerde van 18 tot 26 graden, dus niets te klagen.

Dinsdag 16 juni
Nog vergeten te vermelden dat onze camper in de buurt van Orebro de magische grens van 100.000 kilometer heeft overschreden.
Na een heerlijke nachtrust zijn we al vroeg vertrokken ongeveer half 8, de zon scheen volop en de lucht was strakblauw.
Onderweg zag Gerard uit zijn ooghoek ineens een wieldop van een Fiat liggen, wij dus omgedraaid en gestopt (handel!)
Ik ging op mijn campersloffen de sloot in en heb de buit binnengehaald, zeker 15 tot 20€ op Marktplaats!!!
Ja je moet iets met een klein pensioentje.
Na ongeveer 300 km. zijn we gestopt bij de langste hangbrug van Zweden, de Hoga Kusten bron.
We vonden een mooi plekje bij het Hoga Kusten hotel met uitzicht op de hangbrug.
Bij het hotel hadden we gratis internet dus konden we de mail ophalen.
Vannacht blijven we hier staan met meerdere campers.
Het waait nogal hard maar hopelijk gaat de wind vannacht liggen.

Woensdag 17 juni
De wind was inderdaad gaan liggen en dus hadden we redelijk geslapen.
Je hoorde wel het verkeer over de brug.
Om 8.30 uur vertrokken we hier weer richting Haparanda.
Onderweg was het mooi open weer met een blauwe lucht.
Zo'n 200 km. voor Haparanda zijn we gestopt bij een camperplaats in Javre.
Er is hier een ICA winkel, benzinepomp, restaurant en alle voorzieningen voor campers.
We staan achter het toeristenbureau, lekker uit de wind.
Om 18.30 zijn we naar het restaurant gegaan en hebben daar lekker gegeten en niet duur, per persoon voor 85 kroon, ca 9 €.
Morgen gaan we naar de kerstman in Rovaniemi, Finland.

Donderdag 18 juni
Vannacht op 2.00 uur werden we wakker en keken uit het raam; de zon scheen!
Dat het 's nachts niet donker werd hadden we al gemerkt maar dat de zon bleef schijnen was wel heel apart.
Dit was dus de middernachtzon.
We vertrokken s morgens op tijd wederom met stralend weer.
We reden ongeveer 200 km. en gingen toen naar een camping in Nikkala, zo'n 15 km onder Haparanda.
Haparanda ligt op de grens met Finland dus de kerstman zal nog een dagje moeten wachten.
Deze kleine camping ligt bij een haventje met uitzicht op de Botnischse Golf.
Sanitair is vrij simpel maar er was een moderne wasmachine waar ik dankbaar gebruik van maakte.
We waren hier al om 11.00 uur dus de hele dag de tijd om de was te drogen.
Aan het weer zal het niet liggen, het is vandaag ongeveer 25 graden.
In de loop van de dag kwamen er steeds meer campers bij.
We hebben nog wat tips gekregen voor een route door Finland naar kust van de Barentszzee.
Morgen gaan we hier weer weg omdat ze morgen het midzomerfeest gaan vieren en dan is het ontzettend druk en er wordt dan veel gedronken.
Wij zien dat niet zo zitten dus morgen op weg naar de kerstman.

Vrijdag 19 juni
De camping is gisteravond vol gelopen maar vanmorgen vertrokken de meeste campers weer.
Ook wij gingen op weg naar Finland met een strakblauwe lucht en kortebroeken weer.
Helaas begon het onderweg te regenen en koelde het af tot zo'n 18 graden, ook lekker.
Na ongeveer 2 uur rijden kwamen we aan in Rovaniemi.
Onderweg nog wat boodschappen gedaan bij de Lidl. Wij vinden het hier aanmerkelijk duurder dan in Zweden.
In Finland is het een uur later dus daar moet je wel rekening mee houden.
Bij Rovaniemi is het kerstdorp van de kerstman, dat moet je gezien hebben als je in de buurt bent.
Erg vreemd om midden in de zomer in een kerstdorp rond te lopen en kerstmuziek te horen.
Het is hier erg toeristisch met heel veel souvenirwinkeltjes en restaurants.
Wel leuk om een keer mee te maken. Bij het postkantoor van Santa Claus is internet dus kan ik dit verslag plaatsen.
We blijven hier vannacht en gaan morgen richting Inari.